خوش آمديد

ایرانی ها ۵۰۰ میلیارد تومان آدامس می جوند !

ایرانی ها ۵۰۰ میلیارد تومان آدامس می جوند !





از این رقم درشت، حدود ۸۰ درصدش به صورت قاچاق وارد می شود و مارک هایی چون اوربیت و ریلکس، بخش عمده بازار فروش ایران را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش سه نسل، این دو رقم معنی دیگری هم دارد و آن بازنده بودن کامل آدامس های داخلی در یک بازار بزرگ و رو به رشد است.
بازاری که بخش عمده اش اکنون دست کشورهایی چون لهستان و ترکیه است که اوربیت و ریلکس را تولید می کنند. اوربیت البته آدامس آمریکایی است ولی یکی از ۱۴ کارخانه وابسته به اوربیت که در لهستان خط تولید دارد، ماموریت صادرات این آدامس به ایران را به عهده دارد.

● ریلکس؛ سوغات ترک ها

ترکیه به نوعی مهد آدامس جهان است، ۶۰ شرکت در این کشور به تولید آدامس مشغول هستند. «ریلکس» یکی از محصولات شرکت kraft foods ترکیه است که با نام kentGida مطرح است. هرچند این آدامس خیلی بین برندهای مشهور حرفی برای گفتن ندارد اما توانسته در بازار کشورهای همسایه مثل ایران، نام خود را جا بیندازد.

ریلکس در دسته آدامس های بدون قند قرار می گیرد. در آن مواد شیرین کننده ای استفاده شده که برای سلامت دهان و دندان مضر نباشد. بسته بندی خهاص ریلکس هرچند در تمام دنیا می تواندن به نقطه قوت این آدامس تبدیل شود اما سه سال پیش برای این شرکت در ایران دردسرساز شد و می رفت تا به پاشنه آشیل آن تبدیل شود.و در آن مقطع برخی مسئولین اعلام کردند به این دلیل که بسته بندی این آدامس شبیه بسته سیگار است و لوگوی kent روی آن درج شده باید فروشش ممنوع شود. حتی خیلی از تبلیغات محیطی این شرکت هم از سطح شهر تهران جمع آوری شد اما در نهایت خللی در توزیع فروش این آدامس بین شهروندان وارد نشد.

سال ۸۸ هم شایعه ای مطرح شد که این آدامس نیکوتین دارد و درج نام kent هم به این دلیل است اما جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخذر این موضوع را کاملا تکذیب کرد و گفت عنوان کردن این مسئله کار مافیای سیگار است و واردکننده ای می خواسته محصولات رقیب خود را تحت تاثیر قرار دهد و این شایعه را در جامعه پخش کرده است.

● اوربیت از دیار یانکی ها

تا قبل از سال ۲۰۰۰ آدامس اوربیت در ایران آنچنان محبوب نبود و کسی این برند آمریکایی را نمی شناخت. این شرکت اما برای کنارزدن رقیبانش با گرفتن نمایندگی در ایران توانسنت در مدت کمی به محبوبیت زیید برسد. قیمت نسبتا مناسب آن نسبت به نمونه های خارجی، بسته بندی جدید و به روز، طعم های متفاوت و متنوع و همچنین تبلیغات گسترده از دلایل پرفروش شدن این برند به حساب می آید.

آنطور که ایسنا گزارش داده، تاریخچه آغاز تولید آدامس اوربیت به سال ۱۹۴۴ در آمریکا برمی گردد. در جریان جنگ جهانی دوم مواد تشکیل دهنده آدامس اوربیت شامل قند، شربت ذرت، نرم کننده و طعم دهنده های میوه مصنوعی می شد.

شرکت آمریکایی ریگلی نیز که تولیدکننده آدامس اوربیت است، به طور کلی در حوزه صنایع غذایی فعالیت می کند. این شرکت در سال ۱۸۹۱ پایه گذاری شد و در ابتدا اقدام به فروش محصولاتی مانند صابون و بکینگ پودر می کرد. این شرکت هم اکنون محصولات خود را در بیش از ۱۸۰ کشور جهان می فروشد و ۱۴ کارخانه نیز در کشورهای مختلف مانند آمریکا، مکزیک، استرالیا، انگلیس، کانادا، اسپانیا، نیوزلند، فیلیپین، فرانسه، کنیا، تایوان، چین، هند، لهستان و روسیه دارد.

● آدامس های نوستالژیک، طعم های نوستالژیک

قدیم ترها یعنی همین ۱۰، ۱۵ سال پیش بسته بندی آدامس ها مثل امروز اینقدر شیک و رنگارنگ نبود و روی آنها هم نوشته شده بود No suger. آن موقع ها بیشتر از آنکه بدون شکر بودن آدامس ها اهمیت داشته باشد، عکس برگردان های دامس ها و مقدار بادشدن شان برای ما اهمیت داشت. زمانه اما کم کم عوض شد و آدامس ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفتند، رنگ و بویی که دیگر نشانه ای از دوران کودکی ما ندارد...

* آدامس خرسی

اینکه چرا اسم آدامس «خرسی»، شیر، اسب یا حیوان دیگری نشده را نمی دانیم. آدامی نرم و شیرین که بسیاری از اوقات بچگی مان صرف بادکردن این نوع آدامس و مسابقه دادن با دوستان مان برای بیشتر بادکردن آدامس ها می شد. آدامسی با طرح یک خرس سیاه که عکس برگردانش از خود آدامس محبوب تر بود. آدامس را هنوز کاملا نجویده بودیم که عکس برگردانش را با تف به روی دستمان می چسباندیم و مشتاقانه منتظر می ماندیم تا ببینیم عکس برگردان چه شکلی می شود.! آدامس خرسی هنوز هم در بازار آدامس ها خودش را حفظ کرده و مشتریان ثابتش را هم دارد.

* آدامس موزی

آدامسی با رنگ زرد خوش رنگ که پوشش آن هم زردرنگ بود و در یک بسته شش تایی قرار گرفته بود. آدامسی که مدتی بعد طعم توت فرنگی آن هم در بازار پیدا شد و البته هیچ گاه نتوانست به محبوبیت طعم موزی خود برسد. هنوز هم نمی دانیم چرا با اینکه آدامس های موزی نه خوب باد می شدند و نه طعم ماندگاری داشتند و بعد از چند دقیقه جویدن هم سفت می شدند، اما بازهم آنها را می خریدیم و از جویدن آن لذت می بردیم! از کشور سازنده این آدامس اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، روی بسته بندی آن به زبان انگلیسی و عربی نوشته شده اما گفته می شود کشور سازنده آن کره جنوبی است!

* آدامس خروس نشان

آدامس خروس هم مشتریان و دنیای خودش را داشت، آدامسی که گفته می شود برای رقابت با آدامسی به نام طوطی نشان وارد بازار شده بود. مهم ترین عامل برتری آدامس خروس نشان تبلیغات وسیع آن بود که توانست با شعار آدامس دهان را خوشبو، هضم را آسان، اعطاب را آرام و هوش را زیاد می کند، مشتریان زیدی را به سمت خودش جلب کند.

* آدامس لاویز

آدامسی محبوب که خیلی ها علاقه زیدی به جمع کردن عکس های آن داشتند و برای خودشان کلکسیون جمع آوری می کردند. . گفته می شود نوشته های داخل این آدامس در واقع بخشی از یادداشت هایی بود که به صورت یادداشت های عاشقانه بین «کیم کازالی» و نامزدش «روبرتو» آغاز شد و بعد از ازدواج شان هم ادامه پیدا کرد. به خاطر کمرویی، کیم کاریکاتورهایی را که از خودشان دوتا می کشید، به هرماه نوشته های کوتاهی که زیر آنها می نوشت زیر بالش یا توی جیب روبرتو می گذاشت، روبرتو هم تمام آنها را نگه می داشت؛ کاریکاتورهای کیم برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در لس آنجلس تایمز منتشر شد و به سرعت محبوب شد. این کتاب خیلی زود به یکی از پرطرفدارترین و مردمی ترین مجموعه های کاریکاتور تبدیل شد.

* آدامس شیک

آدامس شیک، جزو معدود آدامس های قدیمی ایرانی است که توانسته همچنان بقای خودش را حفظ کند و در بقالی ها و سوپرمارکت ها پیدا می شود. کاربرد آدامس شیک هم البته بیشتر به بقیه پول و پول خرد تبدیل شده و فروشنده ها به جای بقیه پول به شما یک عدد آدامس شیک می دهند. طعم های نعناع، اوکالیپتوس، موز، هلو، دارچین، توت فرنگی و... همگی جزو طعم های شیک هستند و طرفدارانشان را دارند.

* آدامس قلقلی

برگ برنده این آدامس شکل و ظاهر متفاوتش بود که در بسته بندی های سه و پنج تایی و با ظاهر گردش توانست محبوب شود و خیلی ها با نام قلقلی یا توپی آن را می شناسند. آدامسی با رنگ های قرمز، سبز، آبی، زرد و... که بعد از چند دقیقه جویدن شیرینی اش نزدیک به صفر می رسید و سفتی اش مانند لاستیک. این نکات اما باعث نمی شد که با رفتن به بقالی ها بازهم برای خریدن آدامس قلقلی وسوسه نشویم و یک بسته از آنها را نخریم.

* آدامس پرستو

از محبوب ترین آدامس های ایرانی که بیشتر از آنکه طعم آدامسش محبوب باشد، عکس های فوتبالی داخلش محبوب بود و کودکان و نوجوانان زیادی را طرفدار خودش کرد. سال های ۷۶ و ۷۷ درحالی که جو عمومی جامعه تحت تاثیر رفتن ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود، آدامس های پرستو با عکس های مهدوی کیا، علی دایی، عابدزاده و... به شدت محبوب شدند و نوجوانان زیادی به عشق فوتبالیست های محبوب خود آدامس پرستو را می خریدند. افسوس که دیگر نه تیم ملی به جام جهانی می رود و نه آدامس پرستویی تولید می شود.
 

تاريخ پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:,سـاعت 14:57 نويسنده atefeh| |

کودک نابغه شما این 10 نشانه را دارد؟!

کودک نابغه شما این 10 نشانه را دارد؟!

 


سیاری از پدران و مادران پیشاپیش رویای پیشرفت کودک خردسال خود را در سر می‌پرورانند اما بیشتر کودکان فقط از نظر والدین خود نابغه هستند. با وجود این برخی کودکان واقعا بااستعداد هستند؛ آیا کودک شما نیز جزء این گروه است؟ دستورالعمل‌های محدودی هستند که نبوغ و استعداد کودکان را نشان می‌دهند که در ادامه به 10 مورد از آنها اشاره مي‌شود:



دامنه لغات پیشرفته: این‌که کودک زود به حرف بیاید به تنهایی نمی‌تواند نشانه نبوغ و استعداد او باشد، اما اگر او از لغات و جملات پیشرفته استفاده ‌کند، احتمالا به‌‌ همان باهوشی است که فکرش را می‌کنید. یک کودک 2 ساله معمولی می‌تواند جمله‌ای مانند «یک سگ آنجاست» را به زبان بیاورد اما یک کودک نابغه این جمله را می‌گوید: «یک سگ قهوه‌ای در حیاط پشتی است و دارد گل‌ها را بو می‌کند.»



درک مفاهیم پیچیده: کودکان بسیار باهوش می‌توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند، از روابط گوناگون سر در بیاورند و انتزاعی فکر کنند. آنها مشکلات را عمیقا می‌فهمند و به راه‌حل‌ها می‌اندیشند.



توجه به جزئیات: یک کودک نابغه اشتیاق فراوانی نسبت به جزئیات نشان می‌دهد. کودکان بزرگ‌تر ممکن است بخواهند درباره جزئیات و چگونگی عملکرد یک وسیله اطلاعاتي داشته باشند اما یک کودک خردسال نابغه می‌تواند یک اسباب بازی را دقیقا سر جای خودش قرار دهد و اگر چیزی در جای اصلی خودش قرار نگرفته باشد، متوجه می‌شود.



طیف وسیع علاقه‌مندی‌ها: کودکان با استعداد به موضوعات گوناگونی علاقه نشان می‌دهند. یک ماه ممکن است از دایناسور‌ها خوش‌شان بیاید و ماه بعد به سراغ مباحث فضایی و... بروند.



حفظ اطلاعات: اصطلاح «این گوش در و آن گوش دروازه» در مورد بسیاری از کودکان صدق می‌کند و کودکانی که جزء این گروه نیستند، قادر به حفظ دامنه گسترده‌ای از اطلاعات بوده و می‌توانند بعد‌ها نیز آنها را به خاطر بیاورند. از جمله نمونه‌های مشاهده شده در این زمینه می‌توان به کودک 6 ساله‌ای اشاره کرد که پس از یک گردش تفریحی در موزه فضایی توانست یک راکت فضایی را دقیقا به تصویر بکشد.



استعداد در زمینه هنر و موسیقی: کودکانی که استعداد غیرعادی در زمینه هنر و موسیقی از خود نشان می‌دهند اغلب با استعداد و نابغه هستند. کودکان خردسالی که با رعایت پرسپکتیو (تناسب دور و نزدیک) نقاشی می‌کشند،کارشان عالی است یا درک بالایی از رشته‌های گوناگون هنری دارند، در زمره کودکان با استعداد قرار می‌گیرند.



حافظه خوب و قوی: بعضی از کودکان بااستعداد می‌توانند وقايعي را از گذشته (دوران طفولیت) خود به ياد بیاورند. مثلا یک کودک 2 ساله نابغه ممکن است اتفاقی را که در ۱۸ ماهگی برای او روی داده به یاد بیاورد.



توانایی خواندن و نوشتن در سنین پایین: اگر کودک شما به طور غریزی باهوش باشد، احتمالا خیلی زود بدون این‌که آموزش رسمی دیده باشد، توانایی خواندن و نوشتن را پیدا می‌کند.



تمرکز بالا و طولانی مدت: کودکان را با بی‌دقتی و بي‌توجهي می‌شناسند اما گروه نابغه می‌توانند به مدت طولانی تمرکز خود را حفظ كنند.

 

تاريخ پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:,سـاعت 14:56 نويسنده atefeh| |

با انواع حافظه در گوشی های موبایل آشنا شوید

با انواع حافظه در گوشی های موبایل آشنا شوید

 


حافظه یا مموری در گوشی های موبایل یکی از مقدماتی ترین موارد در تعیین کارآیی گوشی هستند. این حافظه ها مشخص می کنند که چقدر فضا در اختیار سیستم عامل است و یا تا چه میزان می توانید پیامک ها را در گوشی ذخیره کنید.حافظه ها نیز انواع مختلفی دارند. برخی از آنها درون سخت افزار گوشی موبایل قرار دارند و برخی دیگر نیز باید به گوشی اضافه شوند تا امکانات آن افزایش پیدا کند. شناخت انواع حافظه کمک می کند تا با محدودیت های گوشی بیشتر آشنا شویم و فضای لازم را برای کاربردهای مختلف در اختیار گوشی قرار دهیم.


● حافظه ROM


این حافظه معمولا به سیستم عامل اختصاص دارد و توسط کاربر قابل استفاده نیست. به این معنی که فقط فایل های اصلی سیستم در این بخش قرار دارد و نمی توانید فایلی را به آن اضافه یا از آن کم کنید. به همین دلیل است که وقتی گوشی را به تنظیمات اولیه کارخانه باز می گردانید تمام فایل ها و اطلاعات از روی گوشی پاک می شود ولی سیستم عامل آن همچنان کار می کند. البته اطلاعات ذخیره شده روی حافظه ROM هم قابل تغییر هستند ولی این کار تنها از طریق تجهیزات خاص خود قابل انجام است و کاربران در شرایط عادی نمی توانند تغییری در آن ایجاد کنند. نکته دیگر اینکه به دلیل حجم مشخص سیستم عامل، فضای در نظر گرفته شده برای حافظه ROM معمولا تاثیری در کارآیی گوشی ندارد. ضمن اینکه ویروس ها و بدافزارها نیز نمی توانند وارد این بخش شوند.


● حافظه RAM


رم، حافظه موقت گوشی است در نتیجه با خاموش و روشن کردن دستگاه و یا بستن یک نرم افزار، اطلاعات روی آن خالی می شوند. حافظه RAM معمولا سرعت بالایی دارد و به همین دلیل به عنوان پلی بین سیستم عامل و حافظه اصلی دستگاه استفاده می شود تا فایل های مورد نیاز بتوانند با سرعت بهتری در اختیار سیستم و برنامه ها قرار بگیرند. هر چقدر این فضا بیشتر باشد به این معنی است که می توان فایل های بیشتری را در حالت آماده باش یا اجرا نگه داشت. حافظه رم قابل خواندن و نوشتن است اما اطلاعات به صورت ثابت روی آن ذخیره نمی شوند. حجم این حافظه نیز در اغلب گوشی ها ثابت است و قابل تغییر نیست. البته در گوشی های پیشرفته برنامه های زیادی برای مدیریت رم وجود دارد.


● حافظه داخلی


حافظه داخلی گوشی محلی است که فایل ها و اطلاعات شما را به صورت ثابت و دایم نگهداری می کند. معمولا اطلاعاتی از قبیل دفترچه تلفن، پیامک ها، فایل های صوتی و تصویری و انواع داده های دیگر که توسط کاربر به گوشی اضافه می شوند در محل حافظه داخلی گوشی قرار می گیرند. شرکت های مختلف براساس نوع گوشی مقدار مشخصی را به عنوان حافظه داخلی در نظر می گیرند که این حافظه نیز قابل تغییر نیست ولی اگر گوشی این توانایی را داشته باشد می توانید فضای حافظه آن را از طریق کارت های حافظه افزایش دهید. معمولا اغلب شرکت های سازنده گوشی در مدل های موجود در بازار فضایی معادل ۵۱۲ مگابایت تا دوگیگابایت را به عنوان حافظه داخلی در نظر می گیرند. تمام برنا مه هایی که روی گوشی نصب می شوند روی این حافظه قرار دارند و اگرچه کار با آن محدودیت های خاص خود را دارد با این حال امکان مدیریت روی این بخش از حافظه بسیار بیشتر از بخش های دیگر است.


● حافظه بیرونی


علاوه بر حافظه داخلی که تقریبا در تمام گوشی های جدید استفاده می شود، می توان برای ذخیره سازی اطلاعات از حافظه بیرونی یا مموری کارت هم استفاده کرد. حافظه های بیرونی انواع مختلفی دارند و به همین دلیل هر یک از تولید کنندگان گوشی بنابر توانایی و نیاز گوشی یکی از این مدل ها را انتخاب می کنند. درحال حاضر مدل های رایج حافظه بیشتر از نوع MMC،RS MMC،MiniSD هستند زیرا این مدل ها حجم کوچکی دارند و به راحتی می توان آنها را در فضای اندک موجود در گوشی استفاده کرد. ظرفیت حافظه های بیرونی براساس نیاز و سلیقه کاربر و البته هزینه ای که برای آن در نظر گرفته، تعیین می شود. به عنوان مثال امروزه حافظه هایی با ظرفیت دو تا ۱۶ گیگابایت در بازار به آسانی یافت می شوند اما این ظرفیت ها هر کدام قیمت خاص خود را دارند. نکته دیگری که در مورد حافظه ها باید گفت این است که اطلاعات روی این بخش از حافظه ، مانند حافظه درونی قابل خواندن و نوشتن است به این معنی که می توانید فایل ها را روی این بخش کپی کنید، تغییر دهید و یا حذف کنید.


● حافظه سیم کارت


علاوه بر تمام حافظه هایی که گفته شد، مقداری حافظه نیز روی سیم کارت گوشی موجود است که کارآیی خاص خود را دارد. این حافظه معمولا در گوشی هایی که از نوع GSM هستند، قابل استفاده است. یعنی اغلب گوشی های معمولی و رایج نه مدل های ماهواره ای یا گوشی هایی که کاربرد خاص دارند می توانند از این نوع حافظه برای اطلاعات استفاده کنند. معمولا حجم زیادی روی سیم کارت قابل ذخیره نیست به همین دلیل تنها می توان اطلاعات مهم را روی آن قرار داد که شامل اطلاعات تماس ها، دفترچه تلفن با ظرفیت محدود و چند پیامک است.
 

تاريخ پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:,سـاعت 14:46 نويسنده atefeh| |

Design:♀ali-hadis♂